tirsdag 18. november 2014

Drømmen om Sortland

Jeg fikk forrige uke en epost fra en Vesteråling som er frustrert over hvordan kommunen planlegger å bygge "et monster av et leilighetskompleks". Dersom noen har lyst og tid (det må nok bli etter innlevering regner jeg med) vil han gjerne ha hjelp med en skisse på hvordan man kunne tenkt annerledes i dette området for å ha mulighet til å påvirke de som tar beslutningene.

Her er eposten:

"Heia!

Jeg er en tidligere NTNU-student og patriotisk vesteråling med stor sans for arkitektur og byplanlegging.Jeg kommer fra blåbyen i Vesterålen, Sortland, som er et av flere småsteder i Norge hvor god arkitektur og design stadig ofres til fordel for utbyggeres ønske om kortsiktig profitt og lave utgifter. Det har ført til at Sortland dessverre har mistet mye av sin sjarmerende førtidsarkitektur og i dag lider av store monumentale og inadvente kjøpesentre.

Sentralt i byen er det et tidligere småhuskvartal hvor kommunen nå har gitt dispensasjon til å bygge et fem etasjers monster av et leilighetskompleks med garasje i første etasje. Det kommer til å drepe både kvartalet og gata bygget vil ligge i.

Nylig postet jeg derfor et innlegg på facebooksiden Drømmen om Sortland hvor jeg tar til orde for heller å satse på et sjarmerende småhuskvartal kombinert av gamle hus som er hentet inn til å bli et historisk bygdetun midt i byen, nye sjarmerende bygninger og en lun gågate som snirkler seg mellom krinker og kroker for å lage en idyllisk opplevelse av det Sortland en gang var - og ikke minst vise at identitet og sjarme kan skapes også ved hjelp av små enheter.

Så til mitt spørsmål: Er det slik at studentene ved deres fakultet kunne lekt seg med å lage en skisse av hvordan dette kunne blitt seende ut? Er det slik at dere ønsker tips og ideer til prosjekter dere kan jobbe med? Jeg ville se på det som en stor ære om noen der hadde forsøkt å illustrere hvordan denne gammelbyen kunne bli - og jeg lover at resultatet vil få oppmerksomhet både på Facebook og i lokale medier. I beste fall kan det også være akkurat det som skal til for at kommune og handelsstand blir overbevist. 

Vennlig hilsen Sverre Bjørstad Graff "

Oppfordrer alle som er interessert i å lese teksten som Sverre har skrevet på facebook og ta kontakt med han dersom dere har spørsmål angående prosjektet. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar